Nyheder

Vi flytter varer, markedsandele og holdninger

Hos Rechnitzer reklamebureau har vi skabt effektiv kommunikation og hjulpet vores kunder med at flytte varer, markedsandele og holdninger i mere end 25 år. Vi er til for at skabe merværdi for vores kunder gennem succesrige online og offline kampagner.

Bør du vælge LinkedIn, Facebook, YouTube, Twitter eller Instagram?

Dine kunder er typisk til stede på flere sociale medier. Det bør du og din virksomhed også være. Spørgsmålet er hvilke medier, der bedst opfylder dine kommunikationsbehov.  Vi bringer her en oversigt for de uøvede, der skal markedsføre sig for første gang på de sociale medier

LinkedIn

Her taler du primært business-to-business og skal ikke konkurrere med sjove katte-videoer og invitationer til at spille Candy Crush. LinkedIn er med afstand det bedste medie, når du vil skabe et professionelt netværk og rekruttere nye, dygtige og ofte højtuddannede medarbejdere. Det er også på LinkedIn du skal være aktiv, hvis du vil styrke dit eget personlige brand og fremtidige karrieremuligheder.

Kodeordet på LinkedIn er relevans. Eller mere præcist: Faglig relevans. Du skal være fagligt relevant og tilføre værdi til modtageren hver eneste gang du poster content. Det skal være værd at bruge dyrebar tid på at læse dine posts, ellers er du hurtigt dømt ude blandt dine følgere.

Hold skarpt fokus på dét din virksomhed er ekspert inden for og lever af. Og lad være med at poste, hvis du ikke er sikker på, at du har unikt content, der er fagligt relevant for din målgruppe. Når du poster, bør du sørge for, at budskaber og content er i tråd med din virksomheds profil og strategi. Du brænder givetvis for dit fagområde og din virksomhed -- lad det skinne igennem på LinkedIn.

Facebook

For nye aktører kan Facebook være overvældende og uoverskuelig. Med adgangen til de uendeligt mange brugere og alle de forskellige funktioner kan det være svært at bevare det kølige, analytiske overblik. Men nej, der ER ingen vej udenom. Du SKAL være på Facebook, ellers findes du ganske enkelt ikke. Punktum.

Når du skaber content og poster, skal du være opmærksom på, at Facebook prioriterer video og især live-video højt. Levende billeder skaffer dig altså ekstra eksponering til samme pris. Du bør også indtænke, at flere og flere tilgår facebook via deres smartphone. Dine posts skal derfor fungere optimalt også på smartphones, ikke kun på pc og tablet.

Kender du din målgruppe og er du i stand til at segmentere præcist, er du allerede langt på Facebook. Går du systematisk til værks og bruger du de rigtige værktøjer, er Facebook i mange tilfælde den mest effektive kanal, når du vil have en skarpt defineret målgruppe i tale.

YouTube

YouTube er en eksplosivt voksende videokanal, der ofte forbigåes i marketing-mixet, men giver din virksomhed helt nye muligheder i form af bred eksponering af tutorials, reklamefilm, testimonials og corporate videoer. I løbet af en uge ser mere end 1,8 mio. danskere således indhold på YouTube. Derfor er der ræson i at oprette en YouTube-kanal og løbende producere og forsyne kanalen med up-to-date, fagligt relevant indhold. 

En forudsætning for succes på YouTube er, at du har distributionsstrategien på plads, når du genererer content. Skal dit content f.eks. anvendes på din virksomheds egen kanal? Vil I gøre brug af sponsorerede indslag med influencers og YouTube-stjerner? Vil I kommunikere via skippable eller non-skippable ads osv.

Når distributionsstrategien er på plads så husk, at på YouTube er det ikke altid den dyreste produktion, der engagerer din målgruppe. Med den rette tilgang og kreativitet kan du "sagtens"  opbygge autentiske relationer til din målgruppe og skabe markante resultater for begrænsede ressourcer.

Twitter

Twitter er andet og mere end Præsident Trumps og diverse beslutningstageres og Kloge-Ågers legeplads. På verdensplan har Twitter således over 310 millioner brugere og kan være det perfekte medie for dit kommercielle budskab, hvis du vil tale til de moderne (for)brugere over hele kloden. Både herhjemme og på vigtige markeder som det amerikanske er Twitterbrugere yngre, bedre uddannede og mere købestærke end gennemsnittet.

En oplagt mulighed for markedsføring via Twitter er at betale for ekstra visning af dine tweets under et hastag for populære begivenheder som f.eks. #roskilde. En anden oplagt mulighed er at benytte sig af og sponsorere såkaldte Influencers -- kendte personer som Twitterbrugerne lytter til og lader sig påvirke af. Produktanbefalinger via tweets har vist sig at være et særdeles effektivt værktøj i internationale kampagner.

Ud over at være meningsdanner og markedsføringskanal er Twitter på vej til at blive den altdominerende kanal, når de moderne kunder vil i kontakt med virksomhedernes kundeservice. Den udvikling er ikke nået til Danmark endnu, men det er værd at have in mente, når du planlægger og designer dit fremtidige set-up.

Instagram

På Instagram er der kun er én type brugerprofil. Her skelner man ikke mellem virksomheder og privatpersoner, alle er på Instagram på lige vilkår. Og du kan ikke bare skræddersy profilen efter dine kommercielle ønsker og behov. I forhold til Facebook og LinkedIn stiller det helt andre krav til dig, når du skaber content og poster. Men det åbner også muligheder for en direkte påvirkning som andre sociale medier ikke rummer.

Det første du skal vide og siden altid holde dig for øje er, at på Instagram er billedet budskabet. Æstetikken er afgørende, og dit billede eller din video skal hver gang kommunikere lige-i-øjet. Det gør Instagram til et vanskelligt medie, hvis dit produkt ikke er decideret fotogent og ikke lægger op til smukke billeder. Hvordan skildrer du f.eks. fugemasse lækkert på Instagram? Alle gode forslag er velkomne.

Mange virksomheder vælger -- ligesom på Twitter og YouTube -- at indgå samarbejde med influencers, der i forvejen har mange følgere og formår at sætte din virksomheds produkt ind i en æstetisk indbydende ramme. Det vil typisk være kendte fotomodeller, fodboldspillere, sangere, skuespillere osv. Du bør dog være forsigtig, når du vælger disse influencers og være sikker på, at deres brand er kompatibelt med din virksomheds ditto.

Ét klik - så er vi der!

Kontakt

Kontakt os. Vi sover med støvlerne på!