Nyheder

Vi flytter varer, markedsandele og holdninger

Hos Rechnitzer reklamebureau har vi skabt effektiv kommunikation og hjulpet vores kunder med at flytte varer, markedsandele og holdninger i mere end 25 år. Vi er til for at skabe merværdi for vores kunder gennem succesrige online og offline kampagner.

Googles nye AI samler trådene

Inde i maven på Google arbejder der ikke længere kun en samling matematiske algoritmer. Søgeresultaterne er overtaget af AI. En kunstig intelligens, der ikke længere kun kigger på hvad din side indeholder ...

Hvem du er, hvem dit firma er, og i hvilken sammenhæng dine sider kunne være interessante for de informationssøgende på Google, er ikke længere kun afgjort af indholdet du skriver på din side.

Alle trådene af information på din side bliver samlet til ét stort digitalt landskab, der beskriver hvad du er, dit firma kan, og hvem i er. Er dine ansatte på Facebook, Linkedin, Twitter eller andre sociale medier? Hvad skriver de om, hvad deler de og hvilke fællesskaber indgår de i? Alt dette bruger Google til at danne overblik over emner, der beskriver indholdet på websites.

Dette vil sikkert komme som en overraskelse for de fleste. Det kan næsten virke skræmmende med de enorme mængder af data og forbindelser, som denne kunstige intelligens er i stand til at kæde sammen. Og Google har selv flere gange afvist, at de på den måde bruger sociale medier til at samle data. Det skal man måske i stedet tolke på den måde, at de ikke gør det bevidst, men når man erstatter matematiske formler i algoritmer med en selv-forbedrende kunstig intelligens, hvis formål er at producere de bedst tænkelige søgeresultater, så må man forvente at sådan en AI konstant vil forsøge at øge sit overblik over internettet.

For at forstå udviklingen en smule bedre, så har vi researchet og testet os frem til ét meget stærkt signal, der afgør om din side skal ligge godt, eller dårlig på et søgeord. Signalet fortæller ikke om du bør ligge på søgeordet i første omgang, men kun om din side efterfølgende bør ligge højt eller lavt:

Det helt afgørende er, om de besøgende bliver på sin side!

Når din side bliver vist på et søgeord, og en besøgende klikker sig ind på siden. Så er det afgørende om de, efter at have besøgt siden, vender tilbage til det samme søgeresultat og vælger en anden side. Dette ser Google som en meget stærk negativ indikator for, om du mener siden passer godt til det du søgte på. Der er heller ingen tvivl om, at Google måler på tiden der går, mellem du klikke på en side i resultatet, og til du vender tilbage og klikker på et andet resultat. Går der lang tid, så er det positive signal, der kan flytte dig helt op i toppen på søgninger, er når brugerne ikke vender tilbage til søgeresultatet. Men bliver på din side, og ikke søger yderligere information på samme søgeresultat, eller på søgninger, der ligger inden for samme emneområde. Så har du vundet!

Nok om de nye kvalitetsindikatorer, der tydeligvis er bygget om omkring bruger engagement og tilfredshed, og tilbage til AI og det store overblik.

Nu til en praktisk observation. Vi har sporet udviklingen for vores eget website, tilbage til en dynamisk Adwords kampagne, hvor søgeordene “reklamebureau” og “branding” blandt andet indgik. Herfra er annoncer for websitet blevet vist på søgninger, der indeholder disse ord. Efter besøgende har reageret positivt, er det tydeligt, at websitet er begyndt rykke ind på de organiske søgeresultater på samme søgeord og lignende søgninger. Men her stopper udviklingen ikke.

På et tidspunkt i november 2016 får vi pludselig et besøg fra den organiske søgning fra en mobiltelefon på “denmark kids brand”, der lander på forsiden af rechnitzer.dk. Ordene fremgår ikke på websitet nogen steder. Heller ikke på undersider. Vi kan kun gætte, for vi sidder ikke med beviser og kender ikke Googles søgemaskinens AI. Men vi kan drage logiske ræsonnementer på den mulige forbindelse mellem denmark, kids, brand og til Rechnitzers website.

På websitet fremgår det tydeligt hvem der arbejder hos os, og en af profilerne er Björgvin, vores kreative chef. Der skal ikke meget research på de offentligt tilgængelige oplysninger om ham, på Facebook og LinkedIn til, før man opdager at han har en fortid, der omhandler reklamer målrettet mod et yngre publikum.

Og det er ikke de eneste eksempel på søgninger, hvor ordene ikke ligger på websitet, men i høj grad beskriver kompetencer hos, eller information om de enkelte ansatte. “affiliate internet marketing”, “seo services”. Der er hver gang en kronologisk udvikling, som alle gange startet via vores dynamiske AdWords kampagne, for derefter at blive “afprøvet” i den organiske søgning.

Om søgningerne og sammenhængene starter via AdWords, eller om det er det Googles kunstige intelligens, der er startet først i AdWords delen. Det er ikke til at svare på. Vi tror mest på det sidste. Og årsagen til “Adwords først” fænomenet, skyldes måske at AdWords automatiseringen er nyere og mere udviklet.

Spændende er det dog, hvordan ord, der ikke står på websitet, og ikke er iblandt broadmatch søgeord på vores AdWords kampagne, pludselig bliver indgange til vores website. Hvordan nogle søgeord bliver brugt som eksperimenter og kun afprøves én gang, og hvordan sammenhængen mellem indholdet på websitet, ansattes profiler, og indhold om Rechnitzer A/S andre steder på nettet, ser ud til at påvirke både organiske søgeresultater, og hvilke søgninger vores Dynamiske AdWords kampagne dukker op på.

Konklusion: User satisfaction er det nye SEO, og Google ved utroligt meget om Rechnitzer A/S. Det inkluderer ting, der slet ikke står på vores website.

Ét klik - så er vi der!

Kontakt

Kontakt os. Vi sover med støvlerne på!