Nyheder

Vi flytter varer, markedsandele og holdninger

Hos Rechnitzer reklamebureau har vi skabt effektiv kommunikation og hjulpet vores kunder med at flytte varer, markedsandele og holdninger i mere end 25 år. Vi er til for at skabe merværdi for vores kunder gennem succesrige online og offline kampagner.

Hvad kan vi lære af den eksotiske skønhed i den højrøde kjole?

En eksotisk skønhed i en højrød kjole gør sin entre på tætpakket natklub, går elegant catwalk gennem mængden op på scenen, hvor hun låner dj’ens mikrofon og annoncerer med sensuel sovekammerstemme: "Hej. Jeg vil bare sige, at jeg er den absolut mest sexede kvinde her i lokalet, ja i hele København”. 

Dét hun siger, er i sin grundessens åbenlyst for enhver; at hun ser utrolig godt ud. Men dét hun kommunikerer, dét, der kommer ud over scenekanten til mængden er, at hun er et selvcentreret, ulideligt og utiltalende menneske. Dét vi siger, og det vi kommunikerer, er to vidt forskellige ting.

Barnelærdom, tænker du? Javel, men alligevel annoncerer vi som reklamebureau og reklamekøber hver dag, at vi “tilbyder verdens mest avancerede barbermaskine” eller “en revolutionerende shampoo, der vil ændre dit liv”. Dét vi i virkeligheden fortæller omverdenen er, at vi er en flok opblæste ignoranter.

Både reklamebureauer og reklamekøbere lider af den fælles vildfarelse, at jo tættere den færdige reklame kommer på at spejle kundens oprindelige briefing, jo bedre reklamen opsummerer kundes strategi, desto bedre lykkes vi i fællesskab med kommunikationen.

Men uanset hvor glimrende og gennemtænkt kundens strategi er, så er det reklamebureauets forbandede pligt at gøre andet og mere end at blot oversætte strategien til hooklines og blikfang. Reklamens ambition må og skal være at blive set, hørt og husket – ikke at være en én-til-én oversættelse af kundens briefing.

De bedste reklamer udtrykker budskabet via metaforer frem for gold opsummering af strategien. Jeg kunne have indledt min blog med en konstaterende sandhed som “Dét vi siger, og det vi kommunikerer, er to vidt forskellige ting”. Men det ville du, kære læser, formentlig blot have haft et skuldertræk og et ”so what” til overs for.

I stedet sneg jeg den eksotiske skønhed i den højrøde kjole ind som en metafor for min pointe. Det er netop den, metaforen, den gode reklame benytter sig af. Med det lille trick kan jeg – reklamebureauet og reklamekøberen – gøre forhåbninger om, at du bruger et par minutter på at læse og måske endda tage pointen til dig. Med en gold opsummering havde jeg helt sikkert skrevet til papirkurven.

Tak til en hende i den højrøde.

Ét klik - så er vi der!

Kontakt

Kontakt os. Vi sover med støvlerne på!