Nyheder

Vi flytter varer, markedsandele og holdninger

Hos Rechnitzer reklamebureau har vi skabt effektiv kommunikation og hjulpet vores kunder med at flytte varer, markedsandele og holdninger i mere end 25 år. Vi er til for at skabe merværdi for vores kunder gennem succesrige online og offline kampagner.

Mere salg, mindre “Argh hvor irriterende!”

Der sker flere ting i vores bevidsthed, når vi surfer på nettet. En stor del er dog ubevidst. Og jo mere vi bruger nettet, jo flere ubevidste vaner bygger vi op. Lige nu sker den store udvikling på touch enheder, hvor vi er igang med at vende os til at bruge gestuerer og trække rundt med elementer med fingrene.
Det er også karakteristisk, at de underbevidste valg vi træffer er meget ens, hvorimod de bevidste valg kan være vidt forskellige. Bevidste valg kan være baseret på yndlingsfarver, stil eller en tiltalende opsætning. Underbevidste valg er ofte noget vi bliver præget så hårdt med, at vi slet ikke har et valg. Krydset i hjørnet lukker vinduet. Knappen sender formularen. Vi bruger dem bare og tænker ikke over hvad de gør, før de ikke virker, eller virker på en anden måde end vi forventer.
Hvis du vil holde på dine gæster, så er det selvfølgelig vigtigt at du både taler til de bevidste og de ubevidste valg. Og det er især vigtigt, at du i hvert fald ikke får dine gæster til bevidst at vælge dit website fra.
For der er selvfølgelig også elementer på website, som bevidst irriterer os alle.

Websites, der er bygget kun er til mobiltelefoner

Selv om mobile enheder efterhånden har taget overmagten, så bruger vi stadig computeren når vi arbejder. Websites med for høj fokus på mobil virker klodsede og uoverskuelige, når du sidder ved computeren med din full HD eller 4K skærm.

Lange kontakt eller spørge-formularer

Og det værste ved formularerne er, at de ved hvert eneste flet, tvinger brugeren tilbage til virkeligheden og beslutningen om: “Gider jeg at udfylde det næste felt. Er det virkelig det værd?”

For meget information på for lidt plads

En stensikker måde at presse den besøgende tilbage til virkeligheden, og et bevidst valg om: “Gider jeg virkelig det her”, er at overbelaste synet med store mængder information på en gang. Det kan være for meget tekst, for mange forskellige billeder, høje kontraster.

Pop up vinduer

De bruges netop til at få den besøgende til at træffe et bestemt valg. Men ofte tænker afsenderen ikke over, at valget ofte bliver bare at lukke siden ned. Et slagtilbud eller tilmelding til nyhedsbrev hører ikke til i en pop up. Brug pop up vinduer med omtanke.

For mange sider, og for mange sideskift

Google er allerede opmærksom på det, og giver fordele til sider der loader hurtigt. Hver sideskift tager tid.

Logoer der ikke linker til forsiden

Et navigationselement, som er har vænnet os aå meget til, at oplevelsen går i stykker og vi irriteres øjeblikkeligt, når det ikke er på plads

Miniaturebilleder, der ikke åbner større billede

Vi forventer at små billeder af produkter, diagrammer og lign. kan åbnes i større versioner, så detaljer kan ses. Derfor er skuffelsen og frustrationen dobbelt, når der ér link på billedet, men linket åbner kun den samme lille gnidrede version af billedet.

Autoplay

Som med pop up vinduer skal her bruges omtanke. Vi forventer, at der er autoplay på videoerne på f.eks. Youtube. Embedder du en video på en side med masser af andet indhold, så skal den aktiveres manuelt. Intet er værre end lyd der pludselig går i gang, uden kilden til lyden kan identificeres. Omvendt, hvis videoen er det centrale indhold, og der bliver linket til siden med information om, at det er en video. Så forventer vi autoplay.

Lyd

Lyd er en vigtig del af miljøet omkring os, og mange har den fejlagtige holdning, at lyd ikke hører hjemme på websites. Min påstand er, at det er fordi de endnu ikke har oplevet et website, hvor lydmiljøet var designet ordentligt.
Når det er sagt, så hører den komplette fordybende oplevelse, som lyd kan bidrage til, hjemme på et mere lean-back medie, end et traditionelt website udført efter avis paradigmet. F.eks. hører lyd ikke hjemme i en traditionel webshop, men kan have overraskende positiv effekt i en produkt præsentation. I webshoppen er lyden til irritation, under præsentationen er det en del af oplevelsen og skaber fordybelse. Larmende musik hører heller ikke hjemme i sanseoplevelsen, når man er i gang med at læse en spændende blog post. Brug lyd med omtanke.

Skjulte kontaktoplysninger

Vi bruger ofte tricket med at skjule essentielle kontaktoplysninger bag elementer, der kræver en eller anden simpel brugerinteraktion for at kunne se detaljerne. På den måde kan vi tracke om visningen af en side har ført til et lead. Men der er langt fra denne tankegang, og til helt at glemme at ligge kontaktoplysningerne synligt på din side

Loading og splash screens

Ingen kan lide at vente…

Åbningstider og adresse

Hvis du har en fysisk forretning, så er der ingenting der er vigtigere på dit website, end hvor du bor, og hvornår du kan træffes. Hvis man ikke kan se det tydeligt på forsiden, så bliver man valgt fra.

Cookie advarsler

Loven siger de skal være der, men de er pisseirriterende. Så implementer dem på en måde, så de ikke kræver opmærksomhed.

Ikke tidssvarende layout

Ikke at følge med tiden signalerer manglende seriøsitet og utroværdighed. Ofte skyldes det at websitet underprioriteres. Men tænk engang over, hvor mange der kommer på dit website og kun kender dig igennem det, og aldrig kommer i din forretning eller handler med dig. Oddsene er, hvis du har en dårligt designet side, at kun 1-2% af de besøgende handler med dig.

Bannerreklamer, splattere og specielle tilbud

Med mindre du har et helt unikt produkt, så ved du også at prisen er det vigtigste parameter, når der købes ind online. Omvendt kan du stadig nå at skabe så høj grad af utryghed omkring din forretning, at de besøgende ikke tør handle med dig. Når siden er fuld af splattere om nedsat pris, specielle tilbud og flyder med tilbud på relaterede varer, så signalerer det at du er desperat og ikke kan sælge dine varer. Der er ingen der gider købe noget, andre heller ikke vil have.
Ud over den afskrækkende effekt, så bliver siden grim og brugervenligheden falder drastisk, når hundredvis af elementer skriger på opmærksomhed.

Og til sidst: STØJ

Ikke på den traditionelle måde som i larm. Men kommunikativt støj. Animerede gif billeder og animationer, der trække opmærksomheden væk fra den tekst, som ellers var hele meningen med siden. Vores øjne er forelskede i elementer der bevæger sig, ansigter og tegninger. Det kan bruges positivt til at lede opmærksomheden til det vigtige indhold. Eller det kan ødelægge en side, og gøre budskab.

 

Ét klik - så er vi der!

Kontakt

Kontakt os. Vi sover med støvlerne på!