Nyheder

Vi flytter varer, markedsandele og holdninger

Hos Rechnitzer reklamebureau har vi skabt effektiv kommunikation og hjulpet vores kunder med at flytte varer, markedsandele og holdninger i mere end 25 år. Vi er til for at skabe merværdi for vores kunder gennem succesrige online og offline kampagner.

What's hot på nettet?

Vi har været en tur på nettet, på de sociale medier og givet vores bud på hvad, der bliver hot inden for webdesign i 2015. Vi har samlet det hele og talt stemmerne op. Det er blevet til en hitliste på 27 punkter i prioriteret rækkefølge:

1. Mere og simplere interaktion
Hvis man har været inde i interaktionsdesign i de sidste 4-5 år, så ved man, at der har været meget snak om “stickyness”. Defineret som et websites evne til at holde på brugerne og engagere dem. Næste år bliver CSS3’ store gennembrud. Og vi vil se langt flere mouseover effekter, gestures og animationer, der er ment som hjælp eller hints til udvidede informationer eller funktionalitet.

2. Typografi og responsive typografi
Kodeordet er letvægt, æstetik og ensartet udtryk. Med de nye 4K og retina skærme er der behov for at definere fonte og skriftstørrelser i forhold til skærmens højde/bredde forhold i stedet for faste pixel. Den skriftstørrelse der før var læsevenlig en 14 pixel størrelse er nu håbløs ulæselig på en 20” 4K skærm. Vi begyndte allerede at bruge de nye vw (viewport width) og vh (viewport height) definitioner i 2014. Samtidig vælter det frem med webfonts. Nu er der ikke længere nogen undskyldning for ikke at forlade Arial, Verdana og Times. Begrebet websikre fonts er fortid.

3. Fladt design
Jo mere enkelt et design er, jo nemmere er det at afkode funktionaliteten. Samtidig er flade designs datamæssigt lette og loader hurtigt.

4. Material Design
Her er der ganske enkelt tale om Googles “Material Design” design manual. En ekstremt gennemarbejdet vejledning, der hjælper app- og webdesignere med at skabe letforståelige brugerflader og sikrer brugeren en lynhurtig tolkning og afkodning. Google har også fokus på det flade design, der gør datamængden lille og åbner for implementeringen af flotte standardiserede interaktionselementer.

5. Videobaggrunde i fuld bredde og store baggrundsbilleder / Hero Shots
Stemning, stemning, stemning. Der er ingenting, der sikrer brugerens opmærksomhed og fordybelse som en video, eller et flot unikt billede. Vi har set det allerede i 2014 hvor html video afspillerne blev brugt til at indlejre video som baggrund på websites.

6. Brugerne i centrum, design af bruger oplevelser, Linært UX design
Det bliver mere og mere klart, at det ikke længere er nok blot at lave brugeroplevelser, der rammer skiven. De skal sidde i centrum for at kunne holde på brugerne. Et virkelig flot website og en brugeroplevelse, der er designet til at tage brugeren i hånden og gnidningsfrit præsenterer brugeren for løsningen på præcist deres behov.
Pyramidestrukturer i menuer og kæmpemenuer med dropdown i mange niveauer bliver fortid i 2015. Navigationen går fra et lukke brugeren ind i en labyrint, til at blive en ensrettet informationsmotorvej direkte til målet.

7. SVG (dø pixel dø)
Browserunderstøttelsen er der, det er en fluevægter på data og mulighederne for interaktion er store. Der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang med SVG

8. Endnu mere mobil
I 2014 så vi hvordan trafikken fra mobile platforme overhalede de stationære og laptops. Udviklingen bliver langsommere i 2015, men den vil fortsætte. Vi skyder på, at grænsen nås ved gennemsnitligt ca. 65 % trafik fra mobile enheder i 2015.

9. Systemer i stedet for sider (svært at se forskel mellem web og app)
I takt med at interaktionsmulighederne stadigt bliver udvidet med API’er og platforme som Twitter Bootstrap, AngularJS, SASS og mange flere, bliver mulighederne for animationer og levendegørelse af designs langt større. Vi vil se websites tyvstjæle alle de mest almindelige funktioner og gestures fra telefon apps. Grænsen mellem website og app bliver nærmest usynlig.

10. Animation
Mulighederne for 3D animation direkte i browseren har åbnet for alle de animationer, vi ellers havde begravet sammen med Flash. Nu er de tilbage, og de er blevet relativt nemme at lave.

11. Håndtegninger, personlighed, håndskrevne typografier
Her taler vi mere om en generel stilart inden for webdesign, end vi taler teknik og semiotik. Med alle de nye animationsmuligheder, og material design og det flade designs forsøg på at skabe genkendelse fra virkelige elementer som gardiner, knapper, papirlappper m.m. tror vi på behovet for at trække websites og webdesign tættere på virkeligheden også kommer til at give sig udtryk i efterligningen af mere organiske og håndlavede designelementer.

12. Minimalisme i design, form og vægt
Jo lettere jo hurtigere. Det bliver vigtigt på alle fronter. Et enkelt design giver enkelt kode, der giver enkelt, hurtig og flydende afvikling. Det sikrer nem og hurtig afkodning af budskabet hos modtageren.

13. Card design, Card UI
En del af material design er card design. Forbilledet er kort eller pap lapper som en slags oversigtselementer med ensartede interaktionsmuligheder.

14. Standardisering og kommercielisering af designelementer
Vi så det hurtigt med Themes og plugins til Wordpress, der skabte en helt ny branche indenfor webdesign. I 2015 vil template fænomenet brede sig endnu mere og det vil blive mere normalt at købe færdigt designede elementer som f.eks. et card design med en specifik funktionalitet og interaktion.

15. Mindre klik, mouseover og scroll overtager
Klik er yt fordi det i praksis er en dobbelt-handling, der består både af en navigation med musemarkøren, og en klik på en knap. Vi vil se behovet for klik forsvinde mere og mere, hvis en mouseover indikation er nok.

16. Video som indhold
Hvordan holder man på de der flygtige brugere, der har en koncentrationsevne, der er mindre end en guldfisks? Ja, overskriften på punktet siger det dele.
Pludselig har du mere end et minut, i stedet for få sekunder, til at få afleveret dit budskab. Samtidig er HTML5 video med h264 codec blevet mainstream.

17. Storytelling / Content marketing
Den gode historie går aldrig af mode. Måske er den nu bare kombineret med en video eller intelligente interaktive elementer. Men storytelling og content marketing med udgangspunkt i konkrete informationsbehov bliver kun vigtigere i 2015.

18. Mere personlig tekster, mere niche, mere community
Fra at være fokuseret på muligheder, gadgets og platforme, rykker fokus blandt webdesignere over på mennesker og de sociale muligheder som “allways on” internettet giver. ”Allways on” fordi vi er nu primært bruger internettet via vores mobiltelefoner og tablets.

19. Performance
Hastighed for load tider er kun blevet vigtigere siden Google løftede sløret for, at det nu også er en afgørende faktor for gode placeringer i søgeresultaterne.

20. Resolution independence
Hvor mange media queries har du skrevet, hvor betingelserne var på x pixel i skærmbredde? Ja, det skal vi til at lære at holde op med. Vi skal bruge SVG og mere dynamiske størrelsesangivelser. Førhen hed det liquid design. Vi skal igen til at lære at blive gode venner med % angivelserne og i gang med vw, vh angivelserne (viewport width og viewport height). På den måde fremstår størrelsesforholdene ens, uanset platform og skærmopløsning.

21. Kortere afstand mellem kode og design
Flere CSS3, HTML5 og javascript API’er vil gøre det hurtigere og nemmere at realisere websites. Samtidig med at baren for adgang til fantastiske interaktionselementer og design bliver lavere, bliver baren for enestående kvalitetsdesign skubbet endnu højere op. Distancen mellem nybegynder og professionel designer vil blive stadigt større.

22. Mangel på gode designere
Fordi kravene til kvalitetsdesign og kode bliver stadigt højere, bliver det sværere og sværere at skaffe velkvalificerede webdesignere og frontend kodere.

23. Modulbaseret tankegang
En kongstanke for billigere udvikling. Uden mere modultænkning og genbrug med raffinering, bliver det alt for omkostningstungt at udvikle de nye og langt mere krævende interaktionsmuligheder. Flere animationer og funktioner giver mere kode, og mere kode kræver store mængder af tid.

24. Forbedring og effektivisering på alle fronter
Selvfølgelig er det klart, at vi ikke vil se en revolution, men en langsom evolution, der bygger på alle de erfaringer vi allerede har med fra de sidste 8-10 års erfaring med app- og webdesign.

25. 3D acceleration
Kodeordene her er Translate3D, rotate3D og webGL. Jo flere browsere, der åbner for understøttelsen af de nye 3D muligheder, jo mere vil de blive brugt.

26. Web sockets og realtime updates
Endnu en årsag til at droppe dedikerede apps og skabe webapps i stedet. Mulighederne for realtime data opdateringer fortsætter med at vokse.

27. Multiplayer websites, websites/webapps som fælles værktøjer (Google Docs, Asana...)
Sammen med web sockets og realtime opdateringer, vil vi se en ny form for webapps, der vil give sig til udtryk i nye sociale værktøjer. Både til det professionelle som f.eks. Google Docs og Asana, og til fornøjelse.

Ét klik - så er vi der!

Kontakt

Kontakt os. Vi sover med støvlerne på!