Nyheder

Vi flytter varer, markedsandele og holdninger

Hos Rechnitzer reklamebureau har vi skabt effektiv kommunikation og hjulpet vores kunder med at flytte varer, markedsandele og holdninger i mere end 25 år. Vi er til for at skabe merværdi for vores kunder gennem succesrige online og offline kampagner.

Your animations suck

Verden omkring os, bliver mere og mere teknisk. Det gælder også websites. Den helt store, nu hvor 2015 står ved døren, er animation, og film. Desværre ser jeg alt for mange eksempler på, hvordan man ødelægger en website oplevelse. 

Vi medieforbrugere er jo blevet ekstremt forkælede. Vores koncentrationsevne er faldet ekstremt de sidste 20 år. Det skyldes blandt andet, at vi har moderniseret næsten alt, der er menneskeligt (eller teknisk) muligt. Og specielt inden for de sidste fem år, hvor smartphones har gjort 90% af alverdens informationsindhold tilgængeligt på få sekunder. 

Alle de tests jeg har lavet viser, at vi kan holde vores koncentration på et website, eller et element i ca. 2,5 sekunder. Det vil sige, at DU som producent har et interval på 2,5 sekunder, til at fange og fastholde opmærksomheden hos din konsumer. Og igen og igen skal du overbevise din konsumer om, at de træffer det rigtige valg, ved at bruge tid på lige netop dit website.

Det er alt sammen meget fint, men hvad har det at gøre med animation på websites? Ja, det som vi som producenter kan gøre lige netop med animation er:

• Tage brugeren i hånden, så der skabes en mindre forvirrende og mere brugervenlig oplevelse.
• Skabe nysgerrighed omkring dit website.
• Give brugeren lyst til at udforske mere.
• Score nemme points på kvalitetsoplevelsen. 

Men det er en MEGET fin linje, hvor animation kan enten ødelægge eller forbedre brugerens oplevelse på sitet.

Ting, som er et 100 % NO GO!

Laggy animation/ikke optimerede animationer
Din animation kan være lige så velovervejet, som det overhovedet er muligt, men hvis den lagger(hakker) eller ikke virker 100 % flydende, ødelægger det brugeroplevelsen. Det er et ”instant turnoff” for dine potentielle kunder. Det ligger dybt i vores underbevidsthed, at en animation er en del af en større enhed.

Animation for animationens skyld
Animation er jo altid fancy, meeeeeen.. Ofte er det bare for meget. Husk, at mange af dine besøgende kommer med et behov for specifik information, og helst så hurtigt som muligt. Hvis man allerede ved, hvad man leder efter, så er det ikke fedt at sidde og stirre på en ting, der ruller op af siden. Det er som at holde for rødt lys lidt for længe. 

Lange animationer
Animation er fedt! Et vejbump er pisse kedeligt. Sørg for, at dine animationer ikke bliver et vejbump på vejen til indholdet.

Semiotikken lærer os, at mennesker har brug for at oversætte alle tegn til noget, de allerede kender i forvejen. Et velfungerende website er en levende, pulserende og involverende organisme. Alt hvad et website indeholder skaber – sammen med alle brugerens tidligere oplevelser – en samling af naturlove og forventninger, som man bliver nødt til at overholde inden for websitets økosystem.

Jeg så et godt eksempel på et svært tolkeligt brugerfladedesign forrige dag. Det var tre farvede kasser, som agerede som menupunkter, og når man holdt musen hen over kassen, så vendte den mod venstre. Som element er det helt i orden. MEN nu var de tre kasser på et højt website. Det vil sige, at alt det content, som du gerne vil have din konsumer ser, ligger enten under eller over det element.

Så skal vi igen se på vores instinkter og indse, at når en firkant vender, så vil vi associere den med tidligere lignende elementer fra virkeligheden. Det kan være en paddel eller en dør, der sender en strøm vand i en retning eller åbner for adgang til et nyt område. Ser man en paddel, vil den indikere et index i form af imaginær strøm af vand, som dit øje naturligt vil følge. Så det betyder, at hvis du har kasser, der rotere mod højre eller venstre, så sender du din consumers øjne i retningen af siderne af dit website, og det gavner hverken dem eller dig.

KONGERNE inden for dette felt, Google, har lige udgivet, hvad jeg kalder ”biblen” – nemlig deres material design handbook. Den kan findes her:

http://www.google.com/design/spec/material-design/introduction.html

Lad os sige, at du har nogle elementer, som skal vise udvidet information omkring et emne. For eksempel en medarbejderside med billede og beskrivelse af hver enkelt medarbejder. Hvis du har en animation hvor i siden bliver separeret, og frem kommer en boks som var ”bag” siden hele tiden, i det man klikker på ”få mere at vide”, så trigger det en naturlig eventyrlyst i menneskets underbevidsthed. Man tænker instinktivt ”Det kan være, der er flere ting, der er gemt ” Dette skal vi udnytte, og vi skal selvfølgelig ikke gemme vores content for vores potentielle kunde, MEN vi skal dog trigge de små instinkter og nysgerrigheden.

Så det du kan gå hjem og fortælle konen er, at hvad end du laver, om det er hjemmesider eller bannerreklamer, så skal alt dit materiale tænkes som en levende organisme, for det er sådan alle mennesker konsumerer dit produkt.

Ét klik - så er vi der!

Kontakt

Kontakt os. Vi sover med støvlerne på!